Of je nu al een eigen blog hebt of er een wil beginnen, het kan geen kwaad om de beginners tips compleet onder de knie te hebben.
Sommigen denken namelijk dat een succesvolle blog opstarten slechts een kwestie van geluk is.. Maar dat is het niet.
Het is een proces van de juiste technieken op het juiste moment toepassen.
Het liefste al vanaf het moment dat je start.
- Heb je een nieuwe blog?
- Ben je van plan een blog te starten?
- Of ben je al langer bezig met bloggen maar blijven je gewenste resultaten uit?
Dan zijn deze 5 tips zeker iets voor jou!
Tip 1: Wees uniek en creëer een eigen identiteit/merk
Teveel (nieuwe) bloggers willen onbewust bloggers welke zij zelf volgen kopiëren. Zij zijn immers succesvol, toch?
Dit is het probleem: Door iemand anders zijn/haar werkwijze en aanpak te kopiëren creëer je geen eigen identiteit.
Je gaat moeite krijgen met het opvallen tussen alle andere bloggers. En dat is zonde: Op deze manier loop je lezers- en volgers mis.
Probeer dus vanaf het begin al een eigen stijl aan te houden. Je zult merken dat als je dit structureel volhoudt er vanzelf mensen zijn die je gaan volgen om jou, je blogs en je merk/stijl!
Tip 2: Kies een niche waarover je wilt schrijven
Deze tip is een mooie aanvulling op de eerste tip: Kies voor je blog een onderwerp/niche waar je zelf interesses in hebt. Zo hou je de motivatie voor je blog en voorkom je ook een writers block. Omdat je interesse in de niche hebt weet je immers altijd wel iets te delen.
Een blog gericht scoort vaak beter wanneer deze op een specifieke niche of onderwerp is gericht dan een blog waarop 1001 verschillende dingen worden gedeeld.
Uiteraard zijn hier uitzonderingen op maar in de regel kunnen niche blogs sneller scoren in Google en worden deze ook sneller als een autoriteit gezien.
Tip 3: Maak een schema voor het schrijven en plaatsen van artikelen
Een van de grootste fouten die ik constant terug zie bij startende bloggers is het missen van een plan en een planning.
Als je slechts hobbymatig een blog bijhoudt is dat geen probleem natuurlijk. Maar de meeste bloggers hebben een groter doel voor ogen:
Zij willen dat hun artikelen constant gelezen en gedeeld worden en er het liefst ook nog iets aan verdienen of overhouden.
In dat geval doe je er verstandig aan om per maand een planning te maken. Met een planning kun je rustiger en meer strategisch denken over de content die je wilt plaatsen en verspil je geen tijd meer aan het eindeloos bedenken ‘Wat je nu weer kunt schrijven’.
Maak aan het begin van iedere maand een planning voor je blog artikelen die maand. Werk voor jezelf uit wat je op welke dag doet qua taken:
- Nieuwe artikelen schrijven en plaatsen
- Bestaande artikelen updaten
- Het naar elkaar linken van deze artikelen voor meer relevantie
Je hoeft je nu voor 30 dagen niet meer druk te maken wat je wanneer moet/wilt doen: Je hoeft slechts even je plan te bekijken en kunt gefocust aan de slag met je geplande artikel!
Tip 4: Zet bezoekers om in vaste lezers/fans van je blog
Nieuwe bezoekers en lezers voor je blog scoren is nog prima te doen. De kunst is om deze om te zetten in vaste lezers van jouw blog zodat zij telkens terugkeren om jouw nieuwe blogs te lezen.
Denk er maar eens over na: Hoeveel websites bezoek jij per dag waar je na het vinden van de juiste informatie niet meer terugkomt? Best wat inderdaad.
Hoe kun je voorkomen dat dit ook met jouw website gebeurd?
Door het opzetten van een nieuwsbrief / mailing list voor je blog.
Als jouw bezoekers zich inschrijven op jouw nieuwsbrief/maillijst kun je op ieder moment van de dag:
- Een mail sturen als je een geweldig nieuw artikel hebt gepubliceerd
- Wanneer je een product wilt promoten (via affiliate marketing bijvoorbeeld)
- Wanneer je een actie of ander nieuwtje hebt
Doordat je direct de aandacht van je volgers kunt pakken heb je zelf de controle over de resultaten van je blog. En vaste lezers/fans leveren je vaak meer op dan nieuwe bezoekers die jou en je blog nog niet kennen.
Tip 5: Kies en ken je doelgroep
Om een succesvolle blog te starten is het belangrijk om duidelijk te hebben wie je doelgroep is. Stem je berichten en schrijfstijl ook af op jouw lezers. Ga je formeel of juist informeel bloggen en benader je jouw lezers met Je of U?
Zet voor jezelf wat richtlijnen op papier zodat je al je artikelen en content in dezelfde stijl en toon kunt ontwikkelen.