Als je een blog hebt (of zelfs meer dan 1) wil je hier graag een constante lijn aan bezoekers zien. Het liefste een lijn die stijgt 😉
Soms kan er op jou als blogger aardig wat druk komen te liggen als het aankomt op produceren van nieuwe content. Voor een succesvolle blog is het immers noodzaak om jouw lezers constant nieuwe content te voeren.
Nu kan het opstellen van een content calendar hiervoor een mooie oplossing zijn: Zo weet je precies wat je wanneer je wilt delen!
Het ding hiermee is dat je nog steeds de content zult moeten maken en daar zit het ‘probleem’ ook een beetje: Het maken van content is niet altijd zo gedaan..
Je bent als blogger een groot deel afhankelijk van je inspiratie en wanneer dat ontbreekt wordt het schrijven van een nieuw artikel vaak een lange wandeling met weinig productiviteit.
Goed nieuws: Er is een geweldige lifehack voor bloggers welke jij direct kunt toepassen. 😀
Bestaande artikelen en content updaten
Door artikelen die je al geschreven- en gepubliceerd hebt regelmatig te updaten hou je deze relevant en kun je deze voorzien van de meest recente informatie.
Dit heeft direct de volgende voordelen:
- Je hebt verse content voor je lezers en bezoekers
- Het is goed voor je SEO: Artikelen die geüpdatet zijn ziet Google ook als relevante en recente informatie
- Je kunt weer geld verdienen aan oudere artikelen
Je hebt verse content voor je lezers
Door je content met regelmaat te updaten en deze opnieuw onder de aandacht te brengen heb je een vorm van verse content voor je bezoekers.
Een deel zal het originele artikel niet eerder gelezen hebben en het als compleet nieuw beschouwen. Degenen die je artikel wel eerder gelezen hebben zullen graag de updates lezen.
Een goed voorbeeld is content gelinkt aan een periode of thema, bijvoorbeeld kerstmis. Een artikel wat het jaar ervoor goed scoorde bij je lezers tijdens Kerst zou je óók dit jaar opnieuw kunnen gebruiken met wat updates.
Het is goed voor je SEO
Het updaten van bestaande artikelen heeft verschillende SEO voordelen.
Google houdt van recente informatie. Als je jouw artikel update is het belangrijk om ook een nieuwe datum van publicatie mee te geven (de datum van de dag dat je de update publiceert).
Ook Google zal deze datum in de zoekresultaten meenemen waardoor je artikel vers en nieuw oogt. Dit zal je CTR (Click Through Rate) aanzienlijk bevorderen: Mensen zoeken graag naar de meest recente informatie.
Daarnaast zal je artikel in de meeste gevallen ook stijgen qua posities vanwege de nieuwe en/of vernieuwde informatie.
Je kunt weer geld verdienen aan oude artikelen
Oké, om aan oudere artikelen geld te verdienen is een update hiervan niet altijd noodzakelijk. Sommige artikelen scoren goed in de zoekmachines en hebben een constante stroom aan bezoekers welke weer inkomsten via bijvoorbeeld affiliate genereren.
Dat geldt helaas niet voor ieder artikel en zelfs voor de artikelen die hieraan voldoen zal een update ervan een extra boost aan je inkomsten geven.